Zaar taggad när Rögle smygstartade försäsongen
Publicerad: 2023-04-19
Försäsong 2023
Daniel Zaar var en av sju spelare på plats när Rögle drog igång försäsongen 2023. Forwarden siktar på att bli helt återställd sin skada inför hösten.

– Jag är nog mer taggad än tidigare, säger forwarden.

När Daniel Zaar leddes av isen i match 1 av åttondelsfinalen mot Leksand var det det sista vi såg av Rögles nummer 72 den här säsongen. Skadan han ådrog sig den kvällen höll honom borta från den två återstående matcherna mot Leksand och sedan också kvartsfinalserien mot Skellefteå.

– Det var riktigt tråkigt att behöva gå av. Det är då man som mest vill spela och då tvingades man slänga in. Det var jobbigt att sitta vid sidan om och titta.

Efter att ha kommit tillbaka från KHL under säsongen 2021-22 gjorde Zaar sin första hela säsong i Rögle-tröjan igen. Rögle slutade på nionde plats i tabellen och åkte sedan ut i kvartsfinal mot Skellefteå.

– Som lag gjorde vi en ganska svajig säsong, det gick ganska mycket upp och ner. Vi fick det inte att stämma under stora delar, men visade stundtals våra toppar och hur bra vi kan spela. Som lag lyckades vi visa på styrka i slutspelet när vi vände mot Leksand. Det var starkt att kunna matcha Skellefteå som vi gjorde.

Den jonstorpsfostrade forwarden noterades för 26 poäng (12+14) på 40 matcher.

– Min egen säsong liknade laget, jag hade mycket skador och det var tufft att komma in i det. Men jag är väldigt revanschsugen inför den här säsongen, säger Zaar.

[Följ oss på FacebookInstagram och Twitter för ytterligare exklusivt material och Rögle-nyheter!]

Skadan som höll Zaar borta under slutspelet håller fortfarande på att läka, men han har sakta men säkert kunnat bygga upp och öka intensiteten i sin träning. När Rögle drog igång träningen under onsdagen var han med och körde.

– Det börjar bli bättre. Jag kör på med rehab och har fått grym hjälp från vårt medicinska team. Jag jobbar på med rehab. Men jag kommer komma tillbaka starkare än tidigare. Skadan kommer inte att hänga kvar till hösten.

Hur är det egentligen att köra igång den här delen av säsongen?

– Jag är mer taggad än vad jag varit tidigare med tanke på skadan. Det är kul att komma igång och träffa laget och kriga ihop som grupp. Det är under den här tiden man har chans att bygga lagkänslan, säger Zaar.

Anton Toft

På onsdagens träning fanns sju spelare på plats; Zaar, Christoffer Rifalk, Samuel Jonsson, Oliver Tärnström, Linus Sjödin, Linus Sandin och Brady Ferguson. Ett par spelare är på landslagsuppdrag och några av de yngre har precis kommit hem från landslagsspel och vilar veckan ut. Nästa vecka väntas träningen dra igång mer ordinarie.

Med på passet fanns också Leon Bristedt, som är hemma i Ängelholm under sommaren efter sin första säsong i schweiziska Davos. Bristedt kommer träna med Rögle under våren.

– Det är roligt att ha Leon här. Vi har hållit kontakten hela tiden, det är en nära vän. Han kör alltid stenhårt på träningarna och pushar andra. Det är en grym människa som sprider bra energi, säger Zaar.

MATHILDA AHLBERG / Bildbyrån

Leon Bristedt tränar med Rögle under våren. Foto: Bildbyrån